زندگی نامه ، اشعار ،حکایت ها ، دیدگاههای مقام معظم رهبری در موضوعات مختلف

 

شما اگر گمان بکنید که در تمام دنیا، در بین رئیس ‏جمهور ها و سلاطین و امثال این‏ها، می توانید یک نفر را مثل آقاى خامنه‏ اى پیدا بکنید که متعهد به اسلام باشد و خدمتگزار و بناى قلبی اش بر این باشد که به این ملت خدمت کند، پیدا نمی کنید.ایشان یک نعمتى است که خدا به ما داده است .

(صحیفه نور، ج ۱۷، ص ۱۷۰)

+ نوشته شده در  سه شنبه بیست و نهم مرداد 1392ساعت 22:0  توسط راه روشن | 

* اشتباه حق و باطل
ما چوب اشتباه حق و باطل را در طول تاريخ انبيا و در طول تاريخ اسلام بارها خورده‌ايم. شايد يكى از علل اين‌كه دوران اختناق در اين كشور طولانى شد و اقلا دو قرن استعمار در اين كشور حضور موذيانه‌يى داشت و ما مردم نتوانستيم آن‌چنان به دهان استعمار بكوبيم كه برود و نيايد، همين بود كه حق و باطل مشتبه مى‌شد و صريح نبود و صراط روشن براى مردم وجود نداشت. لذا چه در مشروطه و چه در قضاياى قبل و بعد آن، ما ملت ايران چوب اشتباه حق و باطل را خورديم.
ديدار با مسؤولان سازمانهاى خدماتى و حمايت‌كننده از مستضعفان و محرومان 12/07/1368

* كارنامه صحیح و موفقیت‌آمیز روحانیت
در دهها سال گذشته، بلكه در يكى، دو قرن گذشته، بحمدالله روحانيت در مواجهه‌ى با قضاياى مهم بين‌المللى و مسائل مربوط به اين كشور و بعضى كشورهاى اسلامى ديگر، مواضع صحيحى اتخاذ كرده و تجربه‌ى افتخارآميزى ارايه نموده است. از قبل از قضاياى مشروطه در ايران ...

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  چهارشنبه بیست و سوم مرداد 1392ساعت 10:51  توسط راه روشن | 
* عید فطر، روز عبادت و تقرّب به خدا
 
خداى متعال، مراسم با عظمت ماه رمضان را این‌گونه مقرّر فرموده است که به آسانى و سادگى پایان نپذیرد. در پایان این ماه - که ماه عبادت است - روزى را قرار داده است که روز عید باشد، روز اجتماع باشد، روز بزرگى باشد؛ برادران مسلمان به هم تهنیت بگویند؛ موفقیّتهاى ماه رمضان را قدر بدانند؛ میان خود و خدا محاسبه کنند؛ آنچه را که در این ماه شریف ذخیره آنها شده است، براى خودشان حفظ کنند. آن روز، روز عید فطر است. لذا روز عید فطر هم اگرچه عید است؛ اما روز عبادت و توسّل و تذکّر و تقرّب به خداست که با نماز شروع مى‌شود و با دعا و توسّل و ذکر پایان مى‌پذیرد. این روز را قدر بدانید؛ ذخیره تقوا را مغتنم بشمارید و عید فطر را بزرگ بدانید.
 
امروز در قنوت نماز، نُه مرتبه به خدا عرض کردید: «اللّهم انى اسألک خیر ما سألک منه عبادک الصّالحون؛ یعنى بهترین چیزى را که بندگان صالح خدا از او طلب مى‌کنند، به ما عطا کن. «و اعوذ بک مما استعاذ منه عبادک المخلصون»؛(1) و از آنچه که بندگان مخلص خدا، به خدا پناه مى‌برند، ما نیز به خدا پناه مى‌بریم. آنچه که شما خواسته‌اید، رضاى خداست، تقرّب به خداست، توفیق عمل براى خدا و توفیق عبودیّت الهى است. آنچه که شما از آن به خدا پناه برده‌اید، بندگى نفس است، بندگى هوى است، بندگى غیر خداست، شرک به پروردگار است. 28/10/1377 
 
* عید فطر مایه ازدیاد عزت و شرف امت اسلامی
 
خداوند متعال عید سعید فطر را براى امت اسلام و براى پیامبر عظیم‌الشأن مایه‌ى عزت و ذخر و شرف و کرامت قرار داد؛ «و لمحمّد صلّى اللّه علیه و ءاله ذخرا و شرفا و کرامة و مزیدا»؛ مایه‌ى ازدیاد عزت و شرف امت اسلامى و پیامبر عظیم‌الشأن است. این بسته به این است که ...

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه هجدهم مرداد 1392ساعت 16:4  توسط راه روشن | 

من ميخواهم بگويم درست است كه فشارهاى دشمنان براى مردم مشكلاتى را بهوجود مىآورد، اما تجربههاى باارزشى هم در اختيار مسئولان و در اختيار مردم ميگذارد. درس بزرگى كه ما از اين فشارهاى اقتصادى دريافت كرديم، اين است كه هرچه ميتوانيم، بايد به استحكام ساخت داخلى قدرت بپردازيم؛ هرچه ميتوانيم، در درون، خودمان را مقتدر كنيم؛ دل به بيرون نبنديم. آنهائى كه دل به بيرون ظرفيت ملت ايران ميبندند، وقتى با يك چنين مشكلاتى مواجه شوند، خلع سلاح خواهند شد. ظرفيتهاى ملت ايران خيلى زياد است. ما بايد بپردازيم به استحكام ساخت درونى اقتدار ملى؛ كه آن روز به مسئولان كشور عرض كرديم: در درجهى اول، مسائل اقتصادى و مسائل علمى است؛ كه بايد با جديت دنبال شود.

بيانات در مراسم تنفيذ حكم رياست جمهورى اسلامى ايران‌۹۲/۵/۱۲

+ نوشته شده در  چهارشنبه شانزدهم مرداد 1392ساعت 16:32  توسط راه روشن | 

بچه‌ى شما در آغوش شما، در مدرسه‌ى شما، در كتابخانه‌ى كانون و جلوِ روى شماست و شما براى او فكرهايى، آينده‌اى و اميدوارى‌اى داريد. ناگهان مشاهده مى‌كنيد دسترسى يك نفر كه حداقل بيگانه است - شما با اين بچه خويشاونديد، شما معلّمش، پدرش، يا مربّيش هستيد؛ ليكن او بيگانه و بى‌علاقه به سرنوشت اين بچه است - به اين بچه، از راه همين كالاهاى فرهنگىِ متداول و رسانه‌هاى گوناگون خبرى و فرهنگى، بيشتر از شماست! اين، جاى نگرانى است و امروز اين وجود دارد؛ چه من و شما بخواهيم، چه نخواهيم!
نتيجه چيست؟ اين است كه ما بايد ...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  یکشنبه سیزدهم مرداد 1392ساعت 15:0  توسط راه روشن | 

 

* روز قدس نماد صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندى حق در مقابل باطل
چقدر سعى كرده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اند در طول اين سالها كه روز قدس را كه نماد صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندى حق در مقابل باطل است، تضعيف كنند. روز قدس نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندى حق و باطل، صف‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌بندى عدل در مقابل ظلم است. روز قدس فقط روز فلسطين نيست؛ روز امت اسلامى است. روز فرياد رساى مسلمانان عليه سرطان كشنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى صهيونيزم است كه به وسيله‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى دست متجاوز اشغالگران، مداخله كنندگان، قدرتهاى استكبارى به جان امت اسلامى افتاده است. روز قدس چيز كوچكى نيست. روز قدس يك روز جهانى است. يك پيام جهانى هم دارد. نشان‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دهنده‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ى اين است كه امت اسلامى اولاً زير بار ظلم نميرود، ولو اين ظلم از پشتيبانى بزرگترين و قدرتمندترين دولتهاى عالم برخوردار باشد. چقدر سعى كردند روز قدس را تضعيف كنند و امسال بيش از هميشه تلاش كردند؛ اما روز قدس در ايران ...

ادامه مطلب
+ نوشته شده در  پنجشنبه دهم مرداد 1392ساعت 11:44  توسط راه روشن | 

    ... ولى امر يعنى متصدى اين كار، هيچ امتيازى توى كلمه‌ى متصدى اين كار خوابيده نيست. جامعه‌ى اسلامى مانند يك كارخانه‌ى عظيم تشكيل شده از بخشها، از پيچها، از مهره‌ها، از قسمتهاى كوچك و بزرگ، پرتأثير و كم‌تأثير؛ يكى از اين بخشها، يكى از اين قسمتها آن قسمتى است كه مدير جامعه آن را تشكيل مى‌دهد. او هم مانند بقيه‌ى قسمتهاست، او هم مانند بقيه‌ى اجزاء و عناصر مشكله‌ى اين مجموعه است، ولى امر است، متصدى اين كار است. متصدى اين كار هيچگونه امتيازى را طلب و توقع نمى‌كند و عملاً هيچگونه امتيازى به او تعلق هم نمى‌گيرد؛ از لحاظ وضع زندگى، از لحاظ برخورداری‌هاى مادى. اگر بتواند وظيفه‌ى خودش را خوب انجام بدهد به اندازه‌اى كه اين وظيفه و انجام آن براى او جلب حيثيت معنوى بكند به همان اندازه حيثيت متعلق به او مى‌شود؛ بيش از آن نه. اين مفهوم حكومت در نهج‌البلاغه است. حكومت بنا بر اين تعبير در نهج‌البلاغه هيچ نشانه‌اى و اشاره‌اى از سلطه‌گرى ندارد، هيچ بهانه‌اى براى امتيازطلبى ندارد.

از آن طرف مردم در تعبير نهج‌البلاغه رعيت‌اند، رعيت يعنى آن كسانى، آن جمعى، كه رعايت آنان و مراقبت آنان و حفاظت و حراست آنان بر دوش ولى امر است. البته مراقبت و حفاظت يك وقت نسبت به يك موجود بى‌جان است اين يك مفهوم پيدا مى‌كند، يك وقت مربوط به حيوانات است اين يك معنا پيدا مى‌كند. اما حراست و حفاظت يك وقت مربوط به انسانهاست، يعنى انسان را با همه‌ى ابعاد شخصيتش، با آزاديخواهى‌اش، با افزايش‌طلبى معنويش، با امكان تعالى و اوج روحى‌اش، با آرمانها و اهداف والا و شريفش، اينها را به عنوان يك مجموعه در نظر بگيريد. اين بايد با همه‌ى اين مجموعه مورد رعايت قرار بگيرد. اين همان چيزى است كه در فرهنگ آل محمّد در طول زمان مورد ملاحظه بوده و كميت اسدى مى‌گويد «ساتتٌ لا تمن يرا رعيتة الناس سواءً و رعية الانعامى»، سياستمدارانى كه مراعات انسانها را مانند مراعات حيوانها به نظر نمى‌گيرند. يعنى انسان با انسانيتش بايد مراعات بشود، اين مفهوم رعيت و تعبيرى از مردم در نهج لبلاغه است...

بیانات در اولین كنگره‌ی بين‌المللى نهج‌‌البلاغه۶۰/۲۰۲۹

+ نوشته شده در  چهارشنبه نهم مرداد 1392ساعت 11:27  توسط راه روشن | 

  

    ... آن نكته‌يى كه من امروز مى‌خواهم بر روى آن قدرى تكيه بكنم، اخلاص اميرالمؤمنين است. ما بايد اين را جوهر و روح كارهاى خودمان قرار بدهيم؛ كمااين‌كه شايد در زندگى على‌بن‌ابى‌طالب هم اخلاص جوهر و روح كار آن حضرت بود؛ يعنى كار را فقط براى رضاى خدا و برطبق تكليف الهى و اسلامى و بدون هيچ انگيزه‌ى شخصى و نفسانى و امثال اينها انجام مى‌داد. به گمان اين‌جانب، در باب شخصيت اميرالمؤمنين، اصل قضيه اين است.

اميرالمؤمنين اين اخلاص را از دوران كودكى و نوجوانى كه اسلام را از پيامبر قبول كرد و سختيهاى آن را به جان خريد، نشان داد. او براى خدا از آسايش محترمانه‌ى يك آقازاده‌ى قريشى صرف نظر كرد و در طول سيزده سال، مبارزات خود را در كنار پيامبر ادامه داد، و بعد هم ماجراى خوابيدن آن بزرگوار در جاى پيامبر در شبى كه رسول اكرم از مكه به طرف مدينه هجرت كردند. اين خوابيدن اميرالمؤمنين در جاى پيامبر، از جمله‌ى كارهايى است كه اگر ...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  دوشنبه هفتم مرداد 1392ساعت 12:35  توسط راه روشن | 

  

... شخصيت اميرالمؤمنين(عليه‌الصّلاةوالسّلام) تركيبى از عناصرى است كه هركدام به تنهايى يك انسان عالى‌مقام را اگر بخواهد به اوج آن برسد، به زانو درمى‌آورد. زهد اميرالمؤمنين و بى‌اعتنايى و بى‌رغبتى او نسبت به شهوات زندگى و زخارف دنيايى، يكى از اين عناصر است. علم آن بزرگوار و دانش وسيع او كه بسيارى از بزرگان مسلمين و همه‌ى شيعه بر آن اتفاق دارند كه بعد از نبىّ‌اكرم(صلّى‌اللَّه‌عليه‌واله‌وسلّم)، كس ديگرى غير از اميرالمؤمنين از آن علم برخوردار نبوده است، يكى از اين عناصر است. فداكارى آن بزرگوار در ميدانهاى مختلف - چه ميدانهاى نظامى، و چه ميدانهاى اخلاقى و سياسى - يكى از اين عناصر است. عبادت آن بزرگوار، يكى ديگر از اين عناصر است. عدل و دادگرى اميرالمؤمنين كه پرچم برافراشته‌ى شاخصى براى عدل اسلامى است، يكى ديگر از اين عناصر است. رأفت آن بزرگوار نسبت به ضعيفان - اعم از فقرا، كودكان، غلامان و كنيزان، زنان و ازكارافتادگان - يك وادى عظيم و يكى ديگر از ابعاد شخصيت اميرالمؤمنين است. پيشقدمى آن بزرگوار در همه‌ى كارهاى خير، كه انسان در تاريخ زندگى آن حضرت برخورد مى‌كند، يكى ديگر از اين عناصر است. حكمت و فصاحت آن بزرگوار نيز بخشى از اين عناصر است. شمارش رئوس اين مطالب هم به آسانى ممكن نيست، و در همه‌ى اينها در حد اعلاست...

بیانات در خطبه‌های نمازجمعه ۷۰/۱/۱۶

+ نوشته شده در  یکشنبه ششم مرداد 1392ساعت 12:30  توسط راه روشن | 

 

عزيزان با نهج‌البلاغه انس پيدا كنيد. نهج‌البلاغه، خيلى بيدار كننده و هوشيار كننده و خيلى قابل تدبر است. در جلساتتان، با نهج البلاغه و كلمات اميرالمؤمنين صلوات‌الله‌وسلامه‌عليه انس پيدا كنيد. اگر خداى متعال توفيق داد و يك قدم جلو رفتيد، آن وقت با صحيفه‌ى سجاديه - كه على‌الظاهر فقط كتاب دعاست؛ اما آن هم مثل نهج‌البلاغه، كتاب درس و كتاب حكمت و كتاب عبرت و كتاب راهنماى زندگى سعادتمندانه‌ى انسان است - انس بگيريد. ۱۳۷۸/۰۹/۰۱

ما از اهل‌بيت عليهم‌السلام چيزهاى زيادى داريم؛ چيزهايى است كه اگر امروز عرضه بشود، دنيا را واقعاً در مقابل خودش به اعجاب وامى‌دارد؛ مثل نهج‌البلاغه؛ روى نهج‌البلاغه كار بشود، نكات مهمش برداشته بشود، تفكيك بشود، مطالبش تفسير و حلاجى ...


ادامه مطلب
+ نوشته شده در  جمعه چهارم مرداد 1392ساعت 11:14  توسط راه روشن | 

خودسازى بايد بكنيد. مساجد را رها نكنيد. نيروى مقاومت بسيج، بهترين جايى كه دارد، همين مساجد است. منتها مساجد را مسجد نگه داريد. با امام جماعت مسجد، با عبادت كنندگان مسجد و با مؤمنينى كه در مسجدند، برادرانه صميمى باشيد - كه بحمداللَّه هستيد - و آن را حفظ كنيد و بيشتر كنيد. اوّل وقت، نماز را به جماعت، پشت سر پيشنماز هر مسجدى كه در آن هستيد، بخوانيد. در مراسم دينى مسجد و تبليغات آن شركت كنيد. در مراسم دعا و قرآن و مراسم مذهبى شركت كنيد. شما و امام جماعت آن مسجد - هر كس كه هست - مشتركاً مسجد را حفظ كنيد. براى مسجد، جاذبه درست كنيد تا بچه‌ها، جوانان و زن و مرد محله، مجذوب مسجدى شوند كه شما در آن هستيد و بيايند. مسجد، پايگاه بسيار مهمّى است. ۱۳۷۱/۰۸/۲۷

+ نوشته شده در  سه شنبه یکم مرداد 1392ساعت 15:0  توسط راه روشن | 
 
صفحه نخست
پست الکترونیک
آرشیو
عناوین مطالب وبلاگ
درباره وبلاگ
امام خمینی (ره) خطاب به امام خامنه ای (مدظله العالی ):
شما سربازى فداكار درجبهه ى جنگ و معلمـى آمـوزنـده در محراب و خطيبى تـوانـا در جمعه

و جماعات و راهنمـايـى دلسـوز در صحنه ى انقلاب هستيد.

نوشته های پیشین
مهر 1393
شهریور 1393
مرداد 1393
تیر 1393
خرداد 1393
اردیبهشت 1393
فروردین 1393
اسفند 1392
بهمن 1392
دی 1392
آذر 1392
آبان 1392
مهر 1392
شهریور 1392
مرداد 1392
تیر 1392
خرداد 1392
اردیبهشت 1392
فروردین 1392
اسفند 1391
بهمن 1391
دی 1391
آذر 1391
آبان 1391
مهر 1391
شهریور 1391
مرداد 1391
تیر 1391
خرداد 1391
اردیبهشت 1391
فروردین 1391
اسفند 1390
بهمن 1390
دی 1390
آذر 1390
آبان 1390
آرشيو
آرشیو موضوعی
دیدگاههای اعتقادی
زندگی نامه
آثار و تالیفات
سروده های ایشان
سیره حضرت آیت الله خامنه ای
حکایت های عبرت آموز از زبان مقام معظم رهبری
حضرت آیت الله خامنه ای از زبان دیگران
دیدگاه ها در زمینه سیاست های داخلی
دیدگاهها در زمینه سیاست خارجی
دیدگاههای اجتماعی
دیدگاههای اقتصادی
دیدگاههای فرهنگی و هنری
نظرات درباره ی شخصیتهای علمی سیاسی و فرهنگی
بصیرت
برچسب‌ها
بصیرت (1)
پیوندها
دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه ای
تحلیل بیست
تسبیح
بالاتر از این
اموزش تحلیل سیاسی
افسران ویژه جنگ نرم
 

 RSS

POWERED BY
BLOGFA.COM